NTM - CENTRUM STAVITELSKÉHO DĚDICTVÍ PLASY

Centrum stavitelského dědictví se nachází v areálu bývalého cisterciáckého kláštera, který prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Nově vzniklé interaktivní expozice jsou zaměřené především na dějiny stavební kultury na našem území. Popisují tradiční řemesla, základní konstrukční principy i stavební detaily.  V rámci expozice se návštěvníci mohou seznámit  s různými druhy stavebních konstrukcí od základů a hrubé stavby přes úpravu povrchů, typy výplní otvorů a příslušnou technickou výbavu budov až po krovy a krytiny. Část expozice je věnována principům statiky či elektroinstalace. Více o projektu Centra stavitelského dědictví na stránkách NTM zde. 

Jedinečnost expozice věnované  historii stavitelství doplňuje celá řada prvků z oblasti moderních technologií. Vlastní expozice je především o snoubení historie daného tématu s citlivou podporou moderních audiovizuálních prostředků směřovaných k co nejnázornější interpretaci. Celý prostor je prezentován tak, aby maximálně podtrhl ducha jednotlivých zastavení, podpořil edukaci a zábavnou formou přenesl návštěvníka do dávných dob, případně mu zprostředkoval co nejintenzivnější zážitek spojený s výkladem expozice. Návštěvníci mohou například absolvovat procházku lesem, kde uvidí práci lesníků a téměř na vlastní kůži zažijí práci se dřevem. Unikátní atmosféru celé expozice budujeme pomocí ambientních zvuků, doprovodných animací i holografických efektů.


O PROJEKTU
Projekt vznikl ve spolupráci s Ing. arch. Tomášem Bílkem, ze společnosti TBI architekti. „Při tvorbě expozice v Plaském pivovaru a hospodářském dvoře jsme respektovali objekty a doplňovali je tak, aby expoziční fundus nenásilně vystupoval z objektů. Odkaz dnešní doby můžeme v expozicích najít prostřednictvím nejmodernějšího audiovizuálního řešení. Důležitost jsme kladli na vytvoření emoce, propojením pocitů a nálady z dané expozice. Vlastní expozice je především o snoubení historie daného tématu s citlivou podporou moderních audiovizuálních prostředků směřovaných k co nejnázornější interpretaci.  Atmosféru celé expozice dotváří osvětlení, které je realizováno tak, aby návštěvníka nerušilo, ale zároveň zvýraznilo atmosféru jednotlivých exponátů. Povrchové úpravy jsme vybírali tak, aby doplňovaly a posouvaly dál interiér objektů, Adjustace včetně vitrín, vždy vychází z představované části domu. Například v expozici s názvem Hrubá stavba, jsme jako podstavce použili betonové stoly a neopracované plechy. V topení tvar topeniště, v betonovém objektu s plechem v místě roštu. V kanalizaci a vodě lesklou bílou stěnu, jako obklady koupelen apod. Okna a dveře jsou vystavovaná v přirozené poloze, tak, aby vynikla jejich prostá nádhera a detail. Krovy jsou představené přímo v otevřeném krovu objektu pivovaru v celoskleněných vitrínách, abychom je mohli prohlížet ze všech stran. “

"Odkaz dnešní doby můžeme v expozicích najít prostřednictvím nejmodernější audiovizuální techniky, v podobě interaktivních dotykových stolů, monitorů, projekcí apod. Projekce jsme různě propojovali se statickými objekty, pro podpoření pocitu a nálady. V pokladně jsme umístili velký display zasazený do zrezlého plechu, kde návštěvník může nasát atmosféru celého muzea. Centrálním předmětem vstupní místnosti expozice je 3D hologram, kde "stavíme" plaský pivovar, s odkazy na jednotlivé části muzea.


Ing. arch. Tomáš Bílek, TBI

Velmi podstatnou část tvoří osvětlení, které je koncepčně realizováno tak, aby diváka nerušilo, ale zároveň dostatečně nasvětlovalo exponáty. Princip osvětlení překrásně dotváří atmosféru jednotlivých prostor.


ZÁŽITEK DÍKY MODERNÍM TECHNOLOGIÍM
Kromě interaktivní obrazové galerie a katalogů, rozpohybovaných skic topenišť či časosběru vzniku omítky mohou návštěvníci vidět například vizualizaci rostoucí budovy pomocí efektu Pepper´s Ghost. Prostřednictvím plochého skla a speciálního osvícení jsou zobrazeny objekty, které v místě ve skutečnosti nejsou. Důležitý je zejména dojem hloubky, který dává obrazu 3D efekt. Technologie je použita z perspektivy budovy ze strany vchodu. Podívejte se na krátké video. 

K dalším moderním technologiím patří vícedotykový stůl Multi Touch, který přináší rozmanité aplikace vhodné pro snadné
a intuitivní ovládání, díky kterým je možné efektivněji využívat plochu obrazovky. Multi Touch také podporuje práci více uživatelů
s podporou běžných gest. Expozici doplňují herny s interaktivními kvízy, cílené na děti od 6 let nebo vzdělávací projekce.


OSVĚTLENÍ EXPOZICE
Vzhledem ke složitosti a rozmanitosti konstrukcí architektury v prostorách bývalého pivovaru v Plasech nebylo jednoduché se vypořádat s úkolem expozičního osvětlení. Jako první a nesnadný krok bylo potřeba určit polohy a tvary světelné infrastruktury (3-fázových lišt a rozet). Především šlo o to, aby svou přítomností příliš nerušily nově zrestaurované prvky konstrukcí interiéru, a zároveň aby poskytovaly vhodné polohy světlometů pro osvětlení dvojrozměrných i třírozměrných exponátů při zachování vizuálního komfortu návštěvníka.

Různá měřítka výstavních prostor nabídla využití celé řady křivek svítivosti (od nejužších akcentů, přes oválné distribuce až po asymetrické wallwashery). Také se zde uplatnily LED světlomety  o různých  výkonech počínaje 2W a konče 24W, a to ve třech barevných provedeních o teplotě chtomatičnosti 3000K. Díky projekční LED technice distribuce světla, která je účinnější než stadardní reflexní optický systém, nemusela být použita výkonnější a tím rozměrnější svítidla, která by mohla opticky narušovat dojem architektury celku.     

Jako velmi vhodnou vlastností se ukázala možnost otočení hlavice světlometu v zavěšené liště do horního poloprostoru, čímž se otevřela možnost zdůraznění bohatých konstrukcí historických krovů. Tímto způsobem mohou výstavy obecně získat další rozměr, který je v rovnováze s obsahem expozice.  

autor: Ing. arch. Roman Hudec, ERCO 

Celá instalace byla realizována v rekordním čase 2 měsíců. Návštěvníci se mohou těšit na desítky projekcí, monitorů, interaktivních prvků, zvukových systémů, dotykových technologií, interaktivních obrazovek a spoustu dalšího.



Kontaktujte nás