Návštěvnické centrum České národní banky
Interaktivní a naučná expozice, která vás provede světem peněz a ekonomiky
Nová expozice nese název Za měnou, a jak samotný název napovídá, seznámíte se zde s českou měnou a vším, co je za ní a co jí předcházelo. V novém návštěvnickém centru se zábavnou a interaktivní formou dozvíte, co všechno dělá Česká národní banka, aby v naší zemi dosáhla cenové a finanční stability a zajistila plynulost peněžního oběhu. Poznáte, kdo, proč a jak rozhoduje o nastavení a nástrojích měnové politiky, finanční stability nebo dohledu nad finančním trhem.
Návštěvnické centrum České národní banky se v mnoha ohledech vyrovná zahraničním realizacím. Jedná se o unikátní expozici, která návštěvníkům nabízí mnoho interaktivních, názorných a edukačních prvků, realizovaných společně se zadavatelem přímo na míru daného tématu.
Expozice se rozprostírá na 1200 m² a je rozdělena do několika „hnízd“, která se věnují konkrétním tématům. Ústřední motiv expozice tvoří bankovní přepážka, nazývaná také jako „socha statistiky." V části nazvané „domácí skrýš“ se návštěvníci pokusí odhalit místa, kam si lidé doma schovávají peníze. V laboratoři si zase vyzkouší, jak poznat falešnou bankovku od té pravé, a na speciálním rotopedu zjistí, jak těžké je udržet 2% inflaci. Celou kompozici doplňují vysoké středové panely, na jejichž plášti se nalézají plastové odlitky s hlavními hesly České národní banky, kterými jsou Transparentnost, Odbornost a Nezávislost.
TRENAŽER INFLACE
Už jste někdy zkoušeli šlapáním na rotopedu ovlivnit rychlost ekonomiky? V ČNB se o to můžete pokusit. Vaším úkolem je šlapáním na rotopedu udržet 2% inflaci. Každý kopec nahoru znamená zpomalování ekonomiky a kopec dolů zrychlování ekonomiky. Navíc v průběhu cesty návštěvníkovi do cesty padají různé překážky, které mu jeho cestu ztěžují.
BANKOVNÍ PŘEPÁŽKA
Nejnovější moderní technologie zastoupená devíti transparentními OLED displeji a skvělý obsah umožnily vytvořit jedinečnou show pro návštěvníky. Obsah byl pro tuto stěnu spojitých obrazovek vytvořen jak ambientní, tak interaktivní. V ambientním režimu mohou návštěvníci sledovat plynutí dat a informací v České národní bance a pozornost každého návštěvníka upoutá efektivní a zároveň zábavný trailer od režiséra Jiřího Stracha. Interaktivní obsah pak umožňuje návštěvníkům přistoupit k jednotlivým polopropustným displejům a zahájit interakci mezi návštěvníkem a bankéřem. Každá přepážka je věnována jinému časovému období a tomu je přizpůsobena i stylizace bankéře. Návštěvník komunikuje s bankéřem prostřednictvím otázek a odpovědí.
BANKOVNÍ RADA
Činnost bankovní rady a její fungování v rámci ČNB je návštěvníkům představenou pomocí videomappingu. Uprostřed prostoru je vytvořena scéna, která má u návštěvníků navodit pocit, že se právě stali účastníky jednání bankovní rady. Scénu tvoří symbolicky umístěný kulatý stůl se sedmi místy k sezení. Celkovou atmosféru pak umocňuje videomapping na stůl, který znázorňuje jednání bankovní rady. Videomapping je zpracován tak, aby měl návštěvník pocit, že se právě dívá na ruce členů bankovní rady, kteří listují složkami s papíry, zapisují poznámky a rukama gestikulují v hovoru. Během jednání ruce píší, otáčejí listy, sahají pro kávu, atd. Rada v průběhu mappingové show diskutuje různá témata a vznáší doporučení.
V rámci expozice je umístěno mnoho dalších hravých prvků, které složité téma finanční gramotnosti přibližují malým i velkým návštěvníkům hravou a zábavnou formou.
Generálním dodavatelem expozice byla společnost AHREND. AV MEDIA SYSTEMS, a.s. realizovala kompletní audiovizuální řešení expozice a pod vedením uměleckého ředitele Michala Cabana i audiovizuální obsahy. Panely graficky ztvárnila talentovaná ilustrátorka Barbora Zachovalová.
Kontaktujte nás